Kompressor

Transportabel kompressor «Mobilair 43» med PE-deksel

Ekstremt økonomisk

pressinfo
Nå kan du se det på den også utvendig: «Mobilair 43» har ført med seg et friskt pust inn i 4-m³-klassen av transportable kompressorer. Nå leveres denne kraftige og økonomiske maskinen ikke bare med konvensjonelt metalldeksel, men også med et PE-lyddempingskabinett med doble vegger.Det nye lyddempingskabinettet med doble vegger på «Mobilair 43» med integrerte hjulkasser, er uten tvil et blikkfang. Det er laget av rotasjonssintret polyetylen og er ripefast, svært motstandsdyktig og korrosjonsfritt. Og det antyder på en diskret men fengende måte hva som skjuler seg under panseret på denne kompressoren: Dynamikk, energieffektivitet, brukervennlighet og miljøvennlige driftsforhold.
«Mobilair 43» leverer 4,2 m³ trykkluft per minutt ved 7 bar. Styrken får den fra en kraftig, vannkjølt firesylindret turbodieselmotor fra Kubota, som framstår behagelig med det svært lave lydnivået. Dette gjelder forresten for hele anlegget: Med et lydtrykknivå på kun 69 dB (A) (måleflatelydtrykknivå iht. ISO 3744) hører «Mobilair 43» til de stille i sin klasse.Den gode økonomien skyldes at anlegget arbeider med lave turtall, kombinert med en høyeffektiv Kaeser-skruekompressorblokk med «Sigma Profil», og et 1:1-drev som unngår transmisjonstap, og den allerede nevnte firesylindrede turbodieselmotoren. Selv med full tank veier kompressoren mindre enn 750 kg. På denne måten har den ikke bare en svært lav vekt i forhold til ytelsen, men har ytterligere to fordeler for det europeiske markedet: 1. Også personer som nettopp har fått førerkort kan transportere «Mobilair 43» uten spesielt førerkort. 2. I EU kan anlegget trekkes uten kollisjonsbrems. Og sist men ikke minst medfører lav vekt selvfølgelig også fleksibilitet og enkel håndtering i forbindelse med flytting og transport.Nok en viktig fordel er den standard patenterte antifrostsystemet til «Mobilair 43»: Det beskytter først og fremst trykkluftverktøyet mot tilfrysing i kaldt vær og forebygger korrosjonsskader, hvilket øker brukstiden og påliteligheten under bruk betydelig.Også bearbeidingskvaliteten, vedlikeholds- og brukervennligheten til maskinen oppfyller alle ønsker: Alle karosserideler av metall er permanent beskyttet mot korrosjon takket være forbehandling med sink og pulverlakk. Alle vedlikeholdsrelevante komponenter er lett tilgjengelige, og betjeningen er enkel:. Det finnes bare én bryter, betjeningspanelet er oversiktlig utformet, og brukeren veiledes av lett forståelige piktogrammer
C-Mobilair-43PE-web_tcm19-183033 Den transportable kompressoren «Mobilair 43» med PE-deksel overbeviser blant annet med høy brukervennlighet og et gunstig forhold mellom vekt og ytelse: Ved en leveringsmengde på 4,2 m³/min veier anlegget uten bremser mindre enn 750 kg.

Kompressorene Mobilair 36-G og 45-G

Trykkluft-allroundere for byggebransjen

pressinfo
Der man har bruk for trykkluft mobilt, trenger man ofte også strøm. For slike og andre bruksområder har Kaeser utviklet kompressorene Mobilair 36 og 45 med generator. De kombinerer høy luftytelse med brukervennlighet, lavt støynivå og sparsomt drivstoff-forbruk. Forskjellige utstyrsvarianter gjør den til en ekte trykkluft-allrounder på byggeplassen.Den integrerte elektronisk regulerte 8,5 (Mobilair 45) eller 13 kVA synkrongeneratoren (Mobilair 36) tillater samtidig bruk av trefaset og tofaset vekselstrøm. Dermed blir de to kompressorene til fleksible små «kraftverk» for byggeplassen: I løpet av sekunder leverer Mobilair 36 3,6 m³ og Mobilair 45 4,2 m³ trykkluft per minutt ved 7 bar og ved behov også elektrisk energi for belysning, sveiseapparater og elektrisk verktøy. Generatorene er vedlikeholdsfrie og kan avhengig av bruken kobles om fra konstant drift til energisparende innkoblingsautomatikk, og omvendt. Mobilair 45 finnes i tillegg også uten generator og i en versjon på 10 bar med en leveringsmengde på 4,15 m³/min.
I tillegg har begge anleggene mye effektivitetsøkende teknologi: Grunnlaget er en energisparende Kaeser skruekompressorblokk med «Sigma Profil». Den drives uten overføringstap med direktedrev i 1:1 fra en sparsom, vannkjølt Kubota dieselmotor. En regulator som gjør det mulig med en rask, nøyaktig tilpasning av kompressoreffekten til det momentane trykkluftbehovet, sparer i tillegg drivstoff. Med til de andre tekniske kjennetegnene regnes automatisk driftsovervåkning, vedlikeholdsfritt røropplegg og standard superlyddemping; de oppfyller selvsagt lydnivåforskriftene i henhold til retningslinje 2000/14/EG.
Diverse utrustningsmuligheter gjør det mulig å tilpasse kompressorene til de forskjelligste bruksmåtene. Til dette hører understell med påløpsbrems med stivt eller høydejusterbar drag, meier eller maskinføtter for stasjonær plassering og en lavtemperaturversjon for bruk ned til – 25 °C omgivelsestemperatur. Ved anlegg med trykkluftbehandling blir den framstilte trykkluften kjølt ned til 7 °C med omgivelsestemperaturen. Den hellende monteringen av trykkluftetterkjøleren gjør det enkelt og avlede kondensat; det fordampes ved hjelp av de varme motoravgassene. Dermed unngår man gjenfrysing i den kalde årstiden. For å oppnå definerte trykkluftkvaliteter, som ved pusteluftforsyning eller for betongsanering i henhold til ZTV-SIB, kan man i tillegg til en etterkjøler og syklonutskiller montere særlige etterbehandlingskomponenter, som f.eks. filterkombinasjoner.
En særlig fordel er den patenterte antifrost-reguleringen, som er standard for modellene uten trykkluftbehandling og de med trykkluftgjenoppvarming: Denne gjør seg positivt bemerket i årstider med lave utendørstemperaturer ved å beskytte trykkluftverktøyet som brukes mot frost og korrosjonsskader.
også når det gjelder vedlikeholdsvennlighet og bearbeiding er maskinene fremragende: Alle vedlikeholdspunkter er svært lett tilgjengelige etter å ha åpnet det selvholdende karosseridekslet. Kvalitets-sinkbehandling og pulverlakkering garanterer varig korrosjonsbeskyttelse og langvarig verdibevaring av anlegget.
C-Mobilair45-web_tcm19-89062
Den nye kompressoren Mobilair 45 med generator leverer både trykkluft og elektrisk energi til byggeplassen. I tillegg er den spesielt økonomisk og brukervennlig.